Ismete

När solen lyser kan det vara skönt ute på isen och mete efter gädda, även för en flugfiskare…
Dagen började bra när det högg på andra hålet som sattes ut efter sådär en tio minuters fiske, denna gång var det på Fredrik ”smittan” schmiterlöws spö och som sagt det började bra, nytt Pb för smittan. 7,06kg gädda grattis! Fisket började intensivt, efter plåtning av fisken och fighten var det dags igen. Denna gång var det Bizipps tur, dock en liten gädda med kul ändå.

 


Efter denna huggperiod blev det en lång väntan till nästa fisk, många hål borrades som gav mjölk i armarna, litet försök för abborre blev det också där Billy briljerade, lite gnäll från västkustfiskaren som är van vid napp… En instruktion från Billy om hur man torkar sig bäst i skogen fick man också!

-          Billy som är rutinerad inom ämnet lärde oss att man ska slita av skjortfickorna och använda som papper, riktigt smart! Tyvärr har inte Billy haft med sig något vanligt papper på tidigare fiskepass så ofta som behövts och när vi tittade igenom hans kläder visade det sig att tvättlapparna, information om flytoverallen och andra ”lösa, användbara” delar slitits bort, kanske mer ekonomiskt i längden att ta med sig en rulle iallafall, men ett bra tips! Tack Billy


Tillbaka till fisket… vi delade in oss i två grupper för att leta på större ytor jag, Billy och Alejandro gick till höger smittan o bizipp till vänster. Det gick trögt till höger men vi gav inte upp, jag och Alejandro tog saken i egna händer och gjorde oss en eld, solen värmen det blåste friskt i kylan och solen var på väg ner.  Som många gånger i fisket när man tappar koncentrationen passar fisken på att hugga. Medans vi fixade ved i form av vass satt Billy på vakt, efter ett tag tjuter Billy till och ropar mitt namn och springer mot mitt spö som är längst ut. Eld i dojorna, jag släpper de jag håller i och springer ut till mitt spö. Gör mothugg och där sitter första fisken för 2011, en fin liten gädda på drygt 3kilo. Skönt efter all väntan! Jo just det! Pyromanerna fick igång elden, plastpåse gratinerad grillkorv med mjukstarksenap i vasspett blev på menyn, tror Cornelis är stolt.




 /Jonas


Kommentarer
Postat av: Jacob

Fan va nice:) Keep up the good work brother!!

2011-02-06 @ 20:17:46
Postat av: Björn N

Kul med gädda på menyn! Grattis till årets första. Och bra tips angående oförutsedda paniksituationer ;) haha

2011-02-06 @ 21:01:29
URL: http://teamdalkars.blogg.se/
Postat av: r

jag hatar is...;)

2011-02-06 @ 22:26:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0