Nya Rullen


Här har vi den, det senaste nyförvärvet i fiskeutrustningen nämligen en rykande het Loop multi 6-9 med Guídeline Coatal DC. Här kombinerat med mitt TCA Hiker fly 7-8". Rullen är en bred gedigen värsting för oss fortfarande dödliga sportfiske fantaster, och okej den är dyr men med nästan tysk precision och kvalitetskänsla kan det kanske vara värt det. Priset med lina och backing ligger någon stans mellan 2500 till 3000 kronor vilket är en ganska ordentlig summa, är de värt de?
Jacob testar!
 

Vid första anblicken märker man att detta inte är en rulle för småfisk den är nämligen förvånansvärt stor och väger mer en vad man skulle kunna tro. Sin vikt till trots är den mycket luftig och ger intrycket av att vara en ganska klen historia men som sagt är det inte fallet. Nu till lite ”hands on” tester, Multin är ganska krånglig när det kommer till att pilla av spolen, den är nämligen fastskruvad med hjälp av ett låsande lock. Denna skruvar man av och först då kan man plocka av spolen, när detta är gjort syns tydligt den något överdimensionerade cylindern som håller spolen på plats. Storleken på cylindern kan lätt förklaras, det är nämligen i denna som bromssystemet är placerat.

Bromssystemet är ett av Loops flaggskepp och har kopierats av flera märken världen över. Till mitt stora förtret är det för tyst… jo jag vet men jag vill faktiskt höra när fisken rusar, tycker det är en del av tjusningen med flugfiske. Å andra sidan för den ett väldigt jämt och fint ljud och det märks att det ligger lite tid bakom den.

Så finns det några stora minus för denna rulle? Jo det skulle nog vara priset och en annan sak som jag upptäckte när jag skulle plåta rullen. Den är överkänslig mot sand och det beror på den luftiga designen som tillåter sand att leta sig in och skava på såväl rulle som spole. Detta är ett problem för oss öringfiskare då vi just vistas i dessa miljöer, så mitt tips är att ta det varligt när ni vistas i sandiga områden. Man kan lätt tro att rullen är gjord i något kompositmaterial på grund av dess svarta finish men den är helt och hållet gjort i metall vilket förklarar vikten. Detta gör att den är relativt repkänslig men som sagt ta det varligt så har ni en rulle som håller.

Så är rullen något att ha? Jodå, det är dock svårt att bedöma dess inverkan i min combo men vikten ger helt klart stabilitet i kastningen. Rullen finns i tre modeller en 3-6A för öring 6-9 som jag skrivit om nu och sist 9-12 mikkelsen varianten som är byggd för riktigt stora fiskar. Så har du ett hyfsat flugspö och en slant till övers är detta ett bra komplement, men tänk på att en bra lina är minst lika viktig som en bra rulle. Nu hoppas jag att min lilla recension har gett en lite klarare bild i rulldjungeln.

 Så skit fiske på er alla // Jacob


Kommentarer
Postat av: hej!

snygga bilder! ett tips, ha alla bilder i stort format man ser inte så bra på dom små och dom vill man också titta på!

2010-10-19 @ 21:45:55
Postat av: jonas

bra gubben, keep it up!:)

2010-10-19 @ 22:24:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0