Lustigt i Lusten

Denna gång var det dags för en intern gäddtävling i lusten med jerkbaitutrustning.
tävlingen var väldigt rolig men ganska diffus... tävlingen var ny för mig och det verkade även tävlingen vara.
Pontus "Billy" Wernby är grundare för denna tävling vilket han var stolt över, som han också ska vara.

Man fiskar lag mot lag, varje lag bestod denna gång av två fiskare i varje båt men detta är naturligtvis inte nödvändigt... deltagare var jag, Thomas "trubaduren" Klevfors, Alexander "Alejandro" Massalin och Pontus "Billy" Wernby.

lag1 - Jag och trubaduren
lag2 - Alejandro och Billy

Reglerna är enkla... första fisken för dagen belönas med 3poäng, varje påbörjat kilo belönas med 1 poäng, är fisken över 100cm belönas man med 3 poäng och slutligen när tävlingen är avslutad så belönas de lag som har fångat dagens största fisk med tre poäng. Minuspoäng existerar, för att bli straffad med ett minus poäng ska man ha lyckats kasta ett drag i ett träd så det fastnar i minimum 5sek utan att ha träffat vattnet före. Denna sista minus regeln är inte alls krångligast, inte häller den sista då Billy som har patent på alla regler i tävlingen har makten att ändra regler under tävlingens gång... en fördel med dessa regler är ifall man är i samma lag som Billy...

Början av tävlingen gick trögt men den var ganska underhållande, fisket var stilla men älgen var i farten. Första halvtimmen såg vi en älg simma i vattnet för att sedan gå upp på en liten ö ganska mitt i sjön.
Vi var naturligtvis lite chokade då det inte är så vanligt att se en älg simma. Vi fortsatte med fisket och när vi nådde kanalen, medans trubaduren pratar med sin mamma i telefonen ser vi den andra älgen simmandes 150m framför båten. Tyvärr hade vi bara åror så vi han aldrig ifatt den store men vi fick dock se honom när han gick iland ca 40m bort. Vi snackade lite med djuret men han var inte på något prathumör, han travade lätt upp i skogen istället.

När älgen försvann från vattnet började det hugga och jag drog upp den första gäddan för dagen och införskaffade 3 poäng till lag1, 3-0
Vi fortsatte att fiska och ro, jag och Thomas är erfarna havsöringsfiskare vid kusten och som alla vet... så gillar vi att flytta på oss oftare än att mjölka.
Lag2 har jag inte berättat så mycket om än men deras första hälft av fisket var lika anonymt som min text. Alejandro gjorde dock ett litet ryck med lag2:s första fisk för dagen som var på 3kilo vilket resulterade i 3poäng, 3-3

     

Efter ett tags fiske i en liten kanal kom vi ut till en mindre biliggande rund sjö, här tog fisket fart för lag1:s Trubadur, han tog tre snabba snipor som resulterade i 3poäng, 1poäng vardera, 6-3 till lag1
Vi rodde runt lite i den "runda sjön” och efter ett tag tröttnade kustfiskarna, vi tog oss ut till älven. Denna gång tog det inte länge förens vi fick... se en älg till, simmande såklart men lite närmare denna gång. Ett godkänt kort på älgen fisk jag till men inte mer än så. Efter en sväng i en liten djuphåla utan kontakt rodde vi ner under bron där älgen hade simmat över, vi ankrade och fiskade på bakvattnet. Efter en liten stund satt en till gädda, denna gång lågfisken på 2kilo, tagen från mitt spö. 8-3 till lag1


       

Det började bli kväll och det var nära dags att ro hem. efter att lag2 avancerat i tävlingen stod det nu 8-8, då var i och för sig Alejandros (största fisk poäng, 3) inräknat... bara på skoj kastar jag ett kast mot lag2:s båt och efter en omotiverad jerkning hem sitter sista fisken för dagen, en fet lite 2kilos gädda som gjorde lag1 till vinnare, 10-8! en lyckad dag trotts allt./ Jonas



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0