Gäddfiske i Linde

Tja tja bloggen! Jag har dessvärre fått ett klagomål om våran fiskeblogg, hon/han tyckte att bloggen bara handlade om fiske… för dem läsarna som hängt med lite ”längre” i våran blogg så står det klart att bloggen för det mesta är en ren fiskeblogg. Men för att inte göra någon part besviken denna gång skall jag därför göra ett undantag och skriva detta inlägg lite mer fräscht, piggt och modernt influerat.

Datumet var 2010-10-08 och jag, min polare Erik o Rille skulle dra över helgen till ett av deras hemma vatten i trakten av Lindesberg. Sjön som vi fiskade i är en väldigt stilren, mycket sallad med näckrosblad och inslag av äldre modell Chanel parfym. Denna sjö har givit relativt fina fiskar den senaste tiden, och vi talar såklart om fisken Esox lucius (gädda på vanlig svenska. Samma dag som vi tog oss upp till Linde med tjänstebilen fick vi ett pling från Björn som var ute med Mattis i samma sjö och fiskade. Erik satt där bak i bilen med sin Macbook pro och checkade senaste outfitsen via nätet, medans jag filade naglarna i framsätet o tjuvlyssnande på vad Rille snackade i telefonen om. Efter ett litet skrik från Rille förstod vi att fisket gått bra. Svar på tal – ”12kilo!?” skrek Rille i nallen. Erik tappade fokus på vad han hade plockat ihop på Nelly och jag lyssnade ännu mer och frågade hur? Efter ett sjukt inspirerande telefonsamtal blev det pepp-talk i bilen om att vi skulle ta så sjukt stora Esox lucius morgonen efter.

Vi rullade in på Jaktos parkering i Linde, ni vet jakt och fiske butiken… Gick in, kollade läget med Stefan Nordqvist fiskeprofilen, a ni vet redan… Efter att ha fått blodad tand på Gäddfluga bestämde jag mig för att chacka ett flugspö. Nu äger jag alltså ett Vision GT four salt klass 9 spö vilket jag kan rekommendera starkt, spöt har en snabb klinga med fin touch och med en sjön design som finish, ett spö för en finsmakare. Trevligtvärre var det på Jakto men vi hade fler ärenden och tiden var knapp.

Känner att det är dags för fiskedelen av bloggen… Dagen var lördag och det var dags för fiskedag. Gårdagens kväll hade bjudit på mycket goda drycker bland annat lite florerande vin – Asti för att fira Björnas nya PB. Att gå upp kvart i sju var inga som helst problem då man var utvilad efter en god natts sömn… Vi hade beräknat att vara ute på sjön i gryningen men det blir ju inte alltid som man har tänkt sig. Första hugget i min och Rilles båt som flugfiskade ihop kom runt halv tio då vi hade varit ute en halv timme, gör matten själva.  En fin första gädda tagen på en egengjord fluga vilket var ett plus.

    

Efter en bra start var det dags för en seg period med lite aktivitet och något enstaka hugg tyckte gäddan. När det går lite motit i fisket blir ofta första rasten lite tidigare än vad man först planerat. Vi förde båtarna ihop för att dela gemenskapen och lunchen ihop. Tack vare att Rilles tjej Joi är så snäll fick det bli lite lyxigare mat ute på sjön denna gången till ära… Kycklingsallad med curry/creamfresh-gojs med kaffe och loka blev det som serverades, vilket inte var så fel. Mattis matlåda var i och för sig ganska svårslagen också, en klassisk köttbullemacka och två pizzaslajsar.

     

  

Fisket fortsatte efter en behövlig lunch med lite pepp-talk och klagande, om att fisket varit dåligt även fast förutsättningarna sett ljusa ut, det skulle komma igång sa vi . Fly vs Jerk fortsatte mellan båtarna och jag och Rille som kämpade mot den andra båten med Mattis, Björn och Erik fick se oss ganska så uppläxade denna fiske tur. Efter en dags trögt fiske med lite blåst och molnighet som egentligen är bra förhållande för fiske efter Esox lucius, sprack solen igenom mot kvällen och gav oss ett schteekande väder. Vi hade ju hoppats att fisket förändrades jämt med vädret, men våra förhoppningar och spekulationer krossades en än gång. Även fast inte fisket visade sig likt efter sjöns tidigare statistik hade jag ändå en bra tur till Linde som jag garanterat kommer besöka igen, men med lite mer revansch lust.

Ett stort tack Till TeamDalkars som bjöd in mig som exklusiv gäst vilket var trevligt, ett varmt välkommande fick jag och servicen var på topp! http://teamdalkars.blogg.se  /Jonas


Kommentarer
Postat av: Joi - TD Admin

Asrolig läsning & bra bilder (:

Välkommen tillbaka snart!!

2010-10-11 @ 00:00:40
Postat av: ;)

Hahaha! ;D

2010-10-11 @ 06:50:49
Postat av: Alexander

Älskar bilden på Erik när han äter. Och Rille med gäddbrädan för den delen. Bra inlägg!

2010-10-11 @ 10:55:41
URL: http://chenru.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0